新浪首页 > 新浪教育 > 国际在线 > 四维超声波成像揭示胎儿表情(图)

四维超声波成像揭示胎儿表情(图)
http://www.sina.com.cn 2005/03/02 17:29  国际在线

  The new generation of three- and four-dimensional ultrasound imagery provides striking views of fetuses inside the womb. Parents-to-be appreciate the lifelike pictures, and doctors gain an improved understanding of fetal development and behavior.

  "It's almost a new science, in a way. It's taught us so much about how the fetus develops at an early stage," said Professor Stuart Campbell of the Create Health Clinic in London. Campbell, one of the world's leading experts in obstetrics, has been working with ultrasound technology since its earliest days and with so-called four-dimensional images since their debut about four years ago.

  Four-dimensional imagery shows objects in 3-D moving in something close to real time. Doctors have long known that fetuses move, but the physical behavior revealed by 4-D scans is expanding that knowledge exponentially.

  "We see the earliest movements at 8 weeks," Campbell said. "By 12 weeks or so they are seen yawning and performing individual finger movements that are often more complex than you'll see in a newborn," he said. "It may be due to the effects of gravity after birth."

  The images reveal facial expressions, like smiling, at 20 weeks. Beyond 24 weeks fetuses may suck their thumbs, stick their tongues out (perhaps using newly developed taste buds to sample amniotic fluid imbued with the flavors of the mother's food), and make apparently emotional faces.

  Many of the reflexes seem designed to help the fetus with tasks it will need after birth, such as opening its eyes and sucking. Campbell believes that ever improving imagery—particularly the 4-D scans, which are inching ever closer to displaying real-time movement—represents the tip of the iceberg for fetal-behavior study.

  "I think we ought to study the behavior of the fetus prenatally," he said. "For example, we don't understand why cerebral palsy occurs in 90 percent of the cases it does, but we believe it occurs in the uterus. I think the future lies in first-trimester diagnosis. I can see diagnosing abnormalities in the first 12 weeks."

  Ultrasound images are made by sending high-frequency sound waves into the mother's body, where they penetrate fluids but bounce back off solids. The rebounding waves are collected to produce an image, traditionally seen as a two-dimensional "slice."

四维超声波成像揭示胎儿表情(图)

  通过影像清晰的新一代3维或4维超声成像技术,那些“见子心切”的“准父母”们可以清楚地看到胎儿在母体子宫内的一举一动;同时它也给医疗工作者提供了更好的方式,以了解胎儿在母体内的行为和他们成长发育的过程。

  据美国《国家地理》杂志网站日前报道,英国伦敦生育健康医疗中心(Create Health Clinic)的斯图亚特-坎贝尔教授说:“在某种程度上来说,这几乎是一项崭新的科学领域。它可以告诉我们如此之多的有关胎儿早期阶段在母体内如何成长的事情。”

  坎贝尔教授是世界最著名的产科专家之一,从超声波技术最早开始出现一直到现在(4维超声成像技术被研发出来大约有4年的时间),他就一直在工作中采用这项技术。

  4维超声波成像技术可以让医生即时地观察胎儿在子宫内的运动,判断胎儿的发育情况。很早以前医生就知道胎儿在母体中是运动的,通过4维超声波成像技术揭示出胎儿身体的运动后,医学工作者们在这方面的知识又得到了相关地扩充。

  坎贝尔教授说:“在胎儿8周大的时候,我们能看到他们最早的运动情况;在大约12周的时候,他们会张着嘴打哈欠以及进行一些单独的手部运动,通常这些运动要比你在一个新生儿那里看到的复杂得多,这也许是由于婴儿出生后会受到重力的影响。”

  同时,4维超声波成像技术同时还向人们揭示了胎儿各种各样的表情,比如20周时会微笑;24周后会吮吸拇指,会向外伸出小舌头(可能是在用刚刚长出的味蕾“品尝”着浸透妈妈的养料味道的羊水),这时的胎儿还会出现明显的面部表情。

  坎贝尔教授相信,任何一项经过改进的超声波成像技术,特别是能够更准确地实时揭示胎儿运动情况的4维超声成像技术,向人们呈现出了胎儿行为研究的“冰山一角”。他说:“我想我们应该认真研究胎儿还在母体时的行为。比如,在90%的病例中,我们不清楚大脑麻痹(脑瘫)为什么会发生。但我们相信它发生在母亲的子宫里。我认为孩子的未来和他在母体内前3个月的诊断息息相关。”

  对此,美国马里兰州约翰斯-霍普金斯大学医学院的高危妇产科医生朱蒂-克里诺也表示:“借助4维超声成像技术,我们能够看得更清楚一些。同时,那些孕妇产妇也是如此。当我给她们看一张2维的成像图时,她们通常会问我两三次,让我给她们指出图片上的都是胎儿的哪些部位。可是如果你给她们看3维图象,她们就能够自己识别出来胎儿的形态了,因为这看起来更像个小婴儿。”

  超声波成像技术是通过向母体内输送高频率的声波,声波可以穿透液体,但是遇到固态物时会反射成像。传统的超声成像技术呈现出来的都是2维“切片”。美国马萨诸塞州波士顿布莱根妇女医院专门研究超声波技术的放射线学家卡罗尔-本森说:“由于电脑技术的不断发展,使许多的2维切片在很短的时间内得到了处理,并被‘缝合’起来。这就是为什么超声成像技术从2维发展到了3维。到了4维超声成像技术时,处理速度足够快,所以人们能够当即看到胎儿的运动情况。”

  但科学家同时表示,在短期时间内,2维超声成像技术还不会被先进的3维或4维技术取代。事实上,相比较起3维或4维技术,2维图象在通常情况下能够给人们提供更好的诊断信息。对此,本森解释说:“2维成像图可以让你看见结构内部的东西,因为你能从胎儿身体内部提取片断。通过3维成像图可以对胎儿体表进行观察,但是你无法清晰地看到胎儿身体内部的情况。”

  但是,3维或4维超声成像技术也有其自身的优势,它给医生提供了一个崭新的视野。美国密歇根州威廉姆-博蒙特医院胎儿成像部门的维斯里-李表示:“这项技术第一次让胎儿器官成像告别了简单的平面图片,取而代之的是可以旋转,并且可以从不同角度观看的三维立体图象。”他强调说,3维超声波成像技术是2维成像技术的补充,而非2维成像技术的替代品。由于这种新型的超声波技术是在综合了很多2维图象的基础上产生的,因此它给人们提供了一种颇具价值的诊断方法。在临床诊断中,这一技术在鉴定唇裂、脊柱裂和其它一些遗传综合病症方面具有非常重要的作用。

  研究者们同时表示,随着电脑技术进一步提高,电脑处理能力进一步增强,这项技术还会继续得到改进。将来它还可以传输全部的胎儿数据及母体数据,从而专家可以对医疗不发达地区的患者进行远程会诊和远程诊断等。(文/王高山)




Annotation

新 闻 查 询
关键词

热 点 专 题
第77届奥斯卡盛典
驾驶员培训新大纲
世界新闻摄影比赛
英语四六级考试改革
骑士号帆船欧亚航海
CBA全明星赛阵容公布
上海地产面临泡沫破灭
京城在售楼盘分布图
刘晓庆文集:自白录




教育频道意见反馈留言板 电话:010-82628888-5747 欢迎批评指正

新浪简介 | About Sina | 广告服务 | 联系我们 | 招聘信息 | 网站律师 | SINA English | 会员注册 | 产品答疑

Copyright © 1996 - 2005 SINA Inc. All Rights Reserved

版权所有 新浪网
北京市通信公司提供网络带宽